Matilda Berlin


Släng ekonomer i väggen!

 

När ska ekonomer och politiker inse att ekonomi och budgetar rör sig om så mycket mer än besparingar och pengar på hög?? 

Sedan ett par månader tillbaka har jag varit med i vikariepoolen. Jag har besökt en stor del utav Gotlands skolor, upplevt hur allting fungerar och träffat både elever och personal. 

Själv älskade jag att gå till skolan som barn. Jag har alltid varit nyfiken och haft en brinnande intresse för att lära mig allt jag kunnat. Så barnet inom mig hoppar riktiga glädjeskutt över teknologins framsteg och alla dörrar till kunskap som öppnats under de senaste åren. Jag kan inte minnas att vi började läsa engelska förens vi gick i fjärde klass och nu springer förskoleelever runt och kan hålla (lätta) konversationer med mig, på ett språk som inte är deras modersmål. Är inte det fantastiskt??

 Men i denna lärobubbla får man plötsligt en rak höger (bildligt talat) i ansiktet när man talar med lärare och annan personal. Besparingar hit och besparingar dit, men samtidigt ett enormt slöseri. Det är så att man verkligen blir mörkrädd!

Vi kan ta ett väldigt tydligt exempel! 
Just nu är jag i en 1:a och har varit där i snart 5 veckor. Först tre veckor heltid och nu är jag där två dagar i veckan, då ordinarie lärare är sjukskriven på 50%. 
Så sent som idag fick jag ett sms från läraren som meddelar att det är inte längre okej att vi är två i personalen som går och äter med denna, förhållandevis stökiga, klass på 27 elever. Nej, numera är det bara en vuxen som får pedagogisk lunch eftersom att det kostar skolan för mycket. Eftersom att det är jag som är vikarie så är det såklart jag som blir utan. 

 Nu har jag alltså två alternativ. 
Antingen betalar jag 45kr för att få äta (halvtaskig) skollunch - vilket jag inte kommer att göra då jag som student sparar in varenda krona jag kan få. 
Eller så skall jag ha med mig matlåda. Denna får jag dock inte äta i matsalen utan skall ätas i personalrummet. Än en gång ställs jag inför två val. 
Alternativ 1 är att jag släpper ansvaret jag som vikarie har tagit på mig, och låter barnen gå själva till matsalen medan jag äter min lunchback.
Alternativ 2 är att jag går med barnen till matsalen och sitter där utan att äta något, för att sedan slänga i mig min medtagna låda på den lilla lunchrast jag har, samtidigt som jag sätter mig in i vad eleverna skall göra nästa lektion (för tro inte att jag får betalt för det!). Men detta är något jag vägrar! Barn ser och barn lär sig. Hur ser det ut om en förhållandevis smal tjej går med klassen på lunch och sen inte äter något? I dagens samhälle utsätts ungdomar för alldeles för många tankar, idéer och pikar om hur deras kroppar ska se ut. Hur man ska tänka och hur man ska göra för att bli smal och snygg. Jag tänker inte vara med och sätta idéer i huvudena på dessa barn genom att inte äta. Inte en chans!

 SÅ när ska ekonomer och politiker inse att budgetar och ekonomi rör sig om så mycket mer än besparingar och pengar på hög??
Det handlar om ansvar att ta hand om barn! Det handlar om att föregå med gott exempel! Det handlar faktiskt om dom barnen som en dag kommer att ta hand om oss när vi blir gamla! 
Vad spelar det för roll om skolans personal “bjuds” på lunch?? Jag lovar att det finns mat kvar vid dagens slut och jag lovar att detta kommer att hamna i komposten. Jag har sett det med egna ögon. Hur personalen på fritids, en dag under jullovet, fick slänga två hela bläck med orörd mat rakt ned i kompostpåsen bara för att barnen hade ätit färdigt. Mat som hade kunnat gå till så mycket bättre nytta. Vi har hur många hemlösa, tiggare och invandrare som helst, som skulle göra nästintill vad som helst för att få äta en varm måltid. 
Men nej, denna mat slängs!

 Och på måndag kommer eleverna att få äta själva, bara för att en ekonom hittade en liten post att spara in ett par kronor på. 
Jag ber till gudarna att min årskurs, min generation, mina vänner växer upp med öppna ögon och ser vad som faktiskt är viktigt här i världen! <3


 


 

#1 - Julia Svensson

Fin bild!

Svar: Tack fina du!
Matilda Berlin

#2 - Amanda

Är inte så insatt själv, men bra skrivet!! :)

Svar: Tack söta! <3
Matilda Berlin

#3 - Photo by E M E R E L L A

Vilken fin bild på dig :)

Svar: Tusen tack fining!
Matilda Berlin

#4 - Erika

Så himla dåligt. Tycker inte att det borde få vara så som du beskriver att din situation är nu :( I alla fall var det ett väldigt bra skrivet inlägg! :)

Svar: Nej, det är verkligen sååå tråkigt!
Matilda Berlin

#5 - Boel

Jätte bra skrivet! Så himla galet att ekonomer och politiker ska styra skolan till det sämre.
Blir så trött, jobbar själv som resurs i en skola och blir så ledsen dagligen :/

Svar: Tusen tack fina du! Ja, man undrar verkligen hur dom tänker ibland och vad alla besparingar går till
Matilda Berlin

#6 - Julia Persson

Fin bild på dig :=

Svar: Tusen tack finaste <3
Matilda Berlin

#7 - Sara Ekman

Men helt galet ju!! :O

Svar: Det är ju verkligen det!! <3
Matilda Berlin

#8 - jessica zederfeldt

Härligt att du är engagerad vännen! :) Jag förstår dina tankar och håller delsvis med. Jag har alltid fått betala min lunch själv vilket såklart känns lite surt, jag vet ju också att det alltid finns mat kvar i slutet av dagen som skulle räckt till fler. Där emot vet jag att de resterna som blir över på "min" förskolan omvandlas till bränsle eller vad det är xD Sen hoppad jag också att den kronorna som de sparar in på att jag köper min mat läggs på att utveckla verksamheterna för barnen. Ett alternativ är ju också att berätta för barnen varför du exempelvis inte äter tillsammans med dom så dom inte behöver få så hemska tankar!!♡ Jag säger verkligen inte att jag vet bäst och jag tycker det är riktigt bra tankar du har! Jag tror bara att det hansdlar om mer än att bara spara pengar på hög. :D förstå mig rätt! :), som sagt väldigt intressant att fån dessa tankar av dig :) kraaam ♡

Svar: Åh vad glad jag blir att höra att den maten i alla fall går till något bra! Och jo, såklart hoppas man att pengarna de sparar går till något bra men det känns bara som att man hör om besparingar här och besparingar där och sällan om vad pengarna faktiskt går till. Så självklart sparar dom inte pengarna på hög, men det känns ibland så... Du är så välands smart, och tror att du har rätt till stor del! Kände bara att jag behövde skriva av mig lite ;) Kram finste <33
Matilda Berlin

#9 - Karin

Håller helt med dig! Finns så många dumma besparingar som i slutändan blir väldigt dyra!
Som att dra in på personal och göra barngrupperna större. Hur många är det inte då som blir sjukskrivna pga utmattning? Och hur mycket kostar inte det?
När man efter en dag på jobbet reflekterar över vilka barn man verkligen har sett under dagen och inser att man faktiskt inte räcker till.
Hur mycket kostar eg en portion mat? Lär ju knappast hamna på 45 kr och som du säger hur ser det ut när en vuxen sitter med men inte äter? Helt galet! Pedagogisk lunch finns väl till av en anledning?!

Svar: Nejmen verkligen! Jag har ju varit på 3 eller 4 ställen nu där läraren är sjukskriven pga just utbrändhet. Det är helt galet hur dom tänker ibland. Säkert rätt på papper, men det funkar liksom inte alltid i praktiken. Nej, vi kan väl hoppas att det snart blir bra så att man ser det =) Kram
Matilda Berlin

#10 - Karin

Håller helt med dig! Finns så många dumma besparingar som i slutändan blir väldigt dyra!
Som att dra in på personal och göra barngrupperna större. Hur många är det inte då som blir sjukskrivna pga utmattning? Och hur mycket kostar inte det?
När man efter en dag på jobbet reflekterar över vilka barn man verkligen har sett under dagen och inser att man faktiskt inte räcker till.
Hur mycket kostar eg en portion mat? Lär ju knappast hamna på 45 kr och som du säger hur ser det ut när en vuxen sitter med men inte äter? Helt galet! Pedagogisk lunch finns väl till av en anledning?!

#11 - Ida

Håller med om det där du säger med att du inte äter med dem, de tror ju att de är så man ska göra... Inte bra liksom...

Svar: Nej, jag tycker verkligen inte det
Matilda Berlin