Matilda Berlin


Checklista för att flytta hemifrån

Inlägg i samarbete med Consector

 

 
 

Hej Matilda! Jag har följt din blogg rätt så länge nu. Faktiskt från den tiden du bodde hemma och inte tillsammans med din kille. Om jag inte minns fel är han den första du bor med? Jag ska precis flytta hemifrån. Dock inte tillsammans med någon då prince charming fortfarande är en groda i en pöl någonstans utan helt själv. Jag är übernervös samtidigt som jag är jättespänd.
Jag undrar nu om du inte kan skriva lite om vad man ska tänka på?
Kramiz 

 

Hej fina du! Åh vad spännande! Själv flyttade jag successivt in hos Richard, så jag tog aldrig det där stora steget med att verkligen flytta förens vi tillsammans köpte våran lägenhet. Men i och med vet så kom ändå en liten chock över huuuuur mycket det är man ska fixa, ordna och hålla koll på. Jag är verkligen glad över att jag har haft Richard vi min sida genom det och vill självklart hjälpa dig på alla sätt jag kan!

 Jag hittade en superbra lista hos consector som jag tänkte dela med mig av (läs hela artikeln HÄR): 

 

Att komma ihåg när du flyttar hemifrån

 
Skriv kontrakt
Ja, ja , ja! Det behöver inte betyda att man misstror den man hyr (eller köper) av eller att dom misstror dig, utan det är ett sätt att säkra att det ska kännas bra mellan er båda. Oavsett om det är någon som spelar oärligt eller om det helt enkelt är en diskussion om vem som ska betala den trasiga fönsterrutan, så finns svaret och lösningen på papper.

 

Skaffa en hemförsäkring
Det kan emellanåt kännas som att det är onödigt mycket pengar, för ja det kostar. Men Skulle du en dag stå där med en vattenskada eller brand i köket eller liknande, så lovar jag att du är glad att du har en. 

 

 Skaffa internet
Tro det eller ej, men internet kostar pengar. Är du som jag så gissar jag att du vill ha ett riktigt bra nät du kan koppla upp både dator och mobil på, utan lag och störningar. 
Ta ett litet tag (innan du flyttar) till att sitta och söka runt efter vad som passar dig bäst och vad som kommer att bli billigast i längden. Det är värt det!

 

 Skaffa ett bra elabonnemang
Även el kostar pengar… Nej, det är inte alltid kul att vara vuxen. Nu för tiden kan man själv välja vilken leverantör man vill ha, så sätt dig ned och sök även på det så du slipper komma hem till en mörk lägenhet

 

 Sätt upp en budget
Det du kommer märka när du flyttar är att den största delen av din lön kommer att gå till tråkiga, småsaker. Hyra/avgift, el, internet, mat, försäkringar och alla andra räkningar kommer att äta upp dina inkomster. 
Så, för att även ha råd med allt det roliga i vardagen är en budget perfekt att ha. Hur mycket har du råd att lägga på kläder och smink, hur mycket har du råd att lägga på utekvällar? Ingen Lyxfälla här inte ;)

Ett stort tips är appen Tink som jag ÄLSKAR! Där kan du både se dina utgifter, lägga upp budgettar och sätta upp sparmål =)

 

Adressändra
När du flyttar måste du anmäla det hos Skatteverket, dvs att adressändra. Det i sig är gratis, men önskar man eftersändning på posten (vilket är jättebra att ha) så kostar det en lite slant. Men när du har gjort det - ja, då har du flyttat på riktigt =)

 

Hoppas det var till hjälp och hoppas att du kommer att trivas! Puss <3


#1 - Bella

Så bra checklista! Kommer ihåg när jag flyttade, det var ganska mycket att fixa med. En input - glöm inte att köpa saxar haha, det gjorde jag och det var inte roligt när man stod där och skulle öppna en massa kartonger och sånt..

Svar: Ohh! Ja den är bra!! Jag hade ju tack o lov Richards alla sånna saker. Vad vi saknar är istället ett våffeljärn, haha! ;) Kram
Matilda Berlin

#2 - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet

Bra checklista :)

Svar: Tack finaste!! =)
Matilda Berlin

#3 - Katta

Jätte bra checklista! :) Kram

Svar: Tack finaste du! Kram
Matilda Berlin

#4 - Chanapha

Superbra tips! Jag som tänker flytta hemifrån snart <3

Svar: Ska du?? Åh vad spännande! Ser jag verkligen fram emot att följa =) Kram <3
Matilda Berlin

#5 - Carro

Gulliga du, tack! 💕

Svar: <3 <3 <3
Matilda Berlin

#6 - Carro

Gulliga du, tack! 💕

#7 - My

Bra lista :D

Svar: Tack fining! =)
Matilda Berlin

#8 - Marie

Vilken bra lista:)

Svar: Tack finaste du! <3
Matilda Berlin