Matilda Berlin


Jag har snott era bilder, och jag ber om ursäkt
 
 
  Vem läser ens min blogg? Min? Jag som skriver om min ospeciella vardag, inte har något spännande jobb, inte är någon modeinspiratör. Jag som var blyg och långt ifrån populär i skolan men med ett brinnande intresse för mitt skrivande. Vem är intresserad utav att läsa om det?

 Min blogg har alltid varit liten och jag har blivit glad för varenda liten läsare i statistiken, så vem skulle märka om jag lånade någon annans bild? Om jag screenshottade på Insta och la upp det i ett passande inlägg? Om jag gick in på google och sökte på något jag skrivit om men varken haft lust eller tid att fota till? Hur skulle ägaren till denna bild någonsin hitta den på min lilla blogg?

 

Men nu har den tydligen blivit så pass stor att det kan hända - för det har hänt.
Dock var det den är gången ett hundra procent ärligt misstag med problem med ett utkast som på något märkligt sätt publicerades i väntan på svar om jag fick låna bilden. Under tiden har fina Sanna (som verkligen har en fantastisk blogg!) på något sätt hittat in och upptäckt detta. 
In på min lilla blogg.

 Jag skäms lite över att säga det, men tittar ni tillbaka i mitt arkiv kan ni hitta x antal bilder som inte är mina utan någon omnämning av detta. För som sagt; vad spelade det för roll på den här lilla sidan?

 Men självklart spelar det roll! Alla som tagit bilder är ägare av dessa, och i många fall stolta över sina bilder. Att någon då lånar bilden och publicerar den som sin egna, är rent ut sagt stöld.

 SÅ, jag ber här öppet om ursäkt till alla jag lånat bilder utav utan omnämning och lovar att framöver sköta mig! Och hoppas att alla ni andra följer i mitt spår!

 

Det finns alldeles för mycket hat på internet, alldeles för många vassa armbågar och girighet i världen. Det behövs mer kärlek och alla vi som lever i de sociala medierna har väl världens bästa position för att sprida den?

 


#1 - WWW.angusfoto.blogg.se

Ja! När du borstar tänderna! :) morgon o kväll, kniiiip! :)

Svar: Tack! Det ska jag =) Kram
Matilda Berlin

#2 - Sara

Modigt av dig att erkänna! Heja dig!

Svar: Tack snälla! Inte mer än rätt att erkänna mina misstag <3
Matilda Berlin

#3 - Moa Kandelin

Bra att du skriver det :)

Svar: Tack finaste du!
Matilda Berlin

#4 - Susanna

Ojdå, såklart man inte får ta andras bilder oavsett hur stor eller liten blogg man har...

Svar: Nej, verkligen inte! Så därför ber jag om ursäkt för mina misstag
Matilda Berlin

#5 - Netti Starby

Vad modigt av dig att du erkänner! <3 Kramis

Svar: Tack finaste du! <3
Matilda Berlin

#6 - Julia Svensson

Såå moddigt av dig!!

Svar: Inte mer än rätt! Kram
Matilda Berlin

#7 - My

Bra att man själv upptäcker sina misstag också :)

Svar: Tack fina du!
Matilda Berlin

#8 - Elin

Det är så modigt av dig att erkänna!!

Svar: Tack snälla! Det var det enda rätta att göra liksom
Matilda Berlin

#9 - Bella

Stort och modigt av dig att be om ursäkt tycker jag, kram!

Svar: Tack finaste du! Kram <33
Matilda Berlin

#10 - Johanna Utterberg

Bra att du öppet ber om ursäkt och att du förstår innebörden av det :) Man ska lära sig av sina misstag och det har du uppenbarligen gjort! Jag använder alltid mina egna bilder och är väldigt noga med just det där, eftersom jag aldrig skulle vilja att någon snodde mina bilder utan att ge credit till mig som fotograf :D Ha en fin dag fina du! Kraam <3

Svar: Tack snälla! Och ja, det är ju verkligen därför. Jag har insett nu, precis som du säger, hur ledsen man själv skulle bli om någon snodde mina bilder. Så då gäller det att owa upp till sina tidigare misstag. Kram finaste du <33
Matilda Berlin

#11 - Sofia

aj aj aja hur som helst. Ha en underbar Tisdag, hälsningar från Schweiz //Sofia (…http://sofiacm.com, min blogg för wellness och inredning)

Svar: Tack detsamma!!
Matilda Berlin

#12 - The Queens Diary

Jätte modigt av dig att erkänna! Alla kan göra fel

Svar: Tack snälla du!!
Matilda Berlin

#13 - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet

Modigt av dig att erkänna ❤❤

Svar: Tack finaste du <3 <3
Matilda Berlin

#14 - ISA

Det här är så modigt! det är jobbigt att bli "påkommen" med något och ännu jobbigare att berätta om det. Jag har säkert gjort samma sak med bilder från google osv, innan man hade koll på vad som gäller kringupphovsrätt. Slå inte för hårt på dig för detta, du har bett om ursäkt, tror ingen kommer hata dig för detta ;)

Svar: Jomen så är det ju! Det enda man kan göra är att lära sig från sina misstag och fortsätta frammåt =) Kram
Matilda Berlin

#15 - Alice

Bra att du erkänner och ber om ursäkt, väldigt starkt! :)

Svar: Tack snälla! <3
Matilda Berlin

#16 - carolines

Starkt av dig att erkänna ett misstag och du har så himla rätt i det du säger! De enda bilderna jag "snor", är typ filmbilder på google. Typ om jag ska se filmen lejonkungen så brukar jag googla och hitta en lämplig bild på lejonkungen haha! Jag vet inte om det är fel? Jag snor ju inte från privatpersoner utan mer filmsidor. Borde väl vara mer ok? Vad anser du? <3

Svar: Tack snälla du! Självklart är det okej! Jag tror nog att alla förstår att det inte är du som fotat framsidan till Dumma mej ;) Kram finaste du <3
Matilda Berlin

#17 - Rebecha

Alla kan göra misstag, bara försöka lägga det på minnet

Svar: Jomän så är det ju! Kram fina du
Matilda Berlin

#18 - Johanna Fåglund - Fotograf & Makeup-artist

Som fotograf tycker jag att detta var ett väldigt bra inlägg som många nog kan få en liten tankeställare av. Det är många som struntar i eller inte vet om att man inte får lov att använda andras bilder utan tillstånd. Så heja dig som ber om ursäkt för dina misstag :))

Svar: Tusen tack fina du! Det är vad jag har inset och de är klart att man ska stå för de man gjort! Kram <3
Matilda Berlin

#19 - Anonym

Klart alla kan "tampa snett" och nu gör du något åt det genom en ursäkt! Där med tycker jag att du nu ska gå vidare tråtts om folk näthatar! Grymt bra skrivet och heja dig!

Svar: Tusen tack finaste du!!
Matilda Berlin

#20 - Anonym

Klart alla kan "tampa snett" och nu gör du något åt det genom en ursäkt! Där med tycker jag att du nu ska gå vidare tråtts om folk näthatar! Grymt bra skrivet och heja dig!

#21 - Ricky Andersson

Klart alla kan "tampa snett" och nu gör du något åt det genom en ursäkt! Där med tycker jag att du nu ska gå vidare tråtts om folk näthatar! Grymt bra skrivet och heja dig!

#22 - enmiljonintryck.blogg.se

Vad bra att du ber om ursäkt och är öppen med det! :)

Svar: Tusen tack fina du!!
Matilda Berlin

#23 - Malin

Vet att många kanske inte håller med mig nu men jag läser i alla fall hellre ett välskrivet inlägg utan bild(er), än ett dåligt skrivet inlägg eller kanske ett inlägg helt utan text so betyder något men en massa bilder... Hade jag lagt vikten vid bilder hade jag bara gått till instagram liksom. :)

Svar: Väldigt sant! Tyvärr är jag en utav dom som gärna gillar bilderna, men det är väldigt skönt att veta att inte alla bryr sig om det =) Kram
Matilda Berlin

#24 - Bintan

Så tokigt det kan bli. Jobbigt när man inte har någon bild till ett bra inlägg men sånt är livet :-)

Svar: Haha, ja det är ju det! Men då måste man ju ta tag i det själv ;) Kram
Matilda Berlin

#25 - Liv Ringström

Jag tror vi alla gjort det för vem hade ens koll på det där när man började surfa runt på nätet, det är ju inget som står med stora bokstäver när man startar datorn direkt. Tycker det är bra att allt fler blir uppmärksamma på detta och faktiskt informerar bättre kring sånt här nu så det slipper bli missförstånd, pinsamheter och negativa stämningar!

Svar: Nämen verkligen! Precis så är det!! Kram fina du!
Matilda Berlin

#26 - Ylva

Bra inlägg! Som journalist tänker jag ofta på copyright och upphovsrättsskyddat material. Det kan ju kännas "petigt" till en början men det är såå viktigt att respektera. Har säkert också använt andras bilder till bloggen (för många år sedan) och tänkte "äh, skitsamma" men nu har jag verkligen en helt annan uppfattning. Ha en bra dag! :)

Svar: Jomen precis så är det! Det var verkligen så jag kände i början, men det spelar ju ingen roll hur liten eller stor blogg man har. Kram fina du <3
Matilda Berlin

#27 - ulllie

så bra utav dej att säga . vet du ja gjorde oxå det på några bilder i början men egentligen va det bara okunnighet ja visste typ inte ens att man inte fick låna utan säga vem s den va . dåligt att inte kolla upp men ja nä ja visste helt enkelt inte. men bra vi kan låna bilder o sprida fina bilder man ja tala om vart i från =) fin morgondag till dej

Svar: Tack fina! Precis så är det! I början visste man kanske inte vad som gäller, men det gäller ju att stå för det man gjort och bara sprida kärlek vidare =) Kram
Matilda Berlin

#28 - Sanna

Det var verkligen bara en slump att jag kikade in just där och då. Det är ingen fara alls, jag ville bara påtala det ☺ men du har nog inte en såå himla liten blogg, bara igår fick jag 30 unika besök tack vare detta inlägg, och det är väl ett inlägg som inte är helt nytt? Underskatta inte dig själv 😉

Svar: Nämen åhh! Tack fina du!! Dock tror jag att det beror på att blogg.se valde att publicera det på första sidan ;) Kram
Matilda Berlin

#29 - Sandra

Det är bra och vågat att be om ursäkt. Du är så cool!

Svar: Tack finaste du!! Kram
Matilda Berlin

#30 - Maria at Inredningsvis

Oftast säger folk ja när man frågar om att låna foton så lugnt:) men Pinterest är väldigt svårt att hitta original källan till bilder på så jag kan lätt förstå att man bara lägger ut foton utan nämna vart från de är.

Ha en grym helg och nu äntligen vankas sommar värme:)

LOVE Maria på Inredningsvis

#31 - Sydney

Jag tycker att det var bra att du skrev förlåt och berättade detta. Men synd och lite dumt att du tog bilderna/bilden från någon annan. Och du sa att det var fel och du sa förlåt så det var bra♥

#32 - My Nadja Luong Phan

ärlighet varar längst. Att erkänna sina egna misstag är inte lätt, därmed stå på dig och va stolt över dig själv! Om du inte älskar dig själv hur ska då omvärlden älska dig. Vi är mänskliga, vi gör misstag, inser det och lär sig utav det. Mysig blogg för övrigt! kram!

#33 - linda

Fint inlägg, en bra påminnelse att lämna att man faktiskt lånat någon annans bild :)