Matilda Berlin


Recept: Sushi
När jag säger att jag gör sushi hemma själv får jag nästan alltid fråga om det inte är jättesvårt. Och svaret är nej! Det är faktiskt jätteenkelt.
Allt som behövs är: 
  • Ris (Riset skall vara kallt så se till att ha kokat det och kylt det i god tid innan du börjar tillaga maten). 
  • Sjögräsark
  • En rullmatta
  • Soja
  • Wasabii
  • Och dom ingredienserna man vill ha i. Jag brukar ha lax, gurka, wasabii, räkor och senaste gången mjukost (väldigt underligt, jag vet, men det blev faktiskt jättegott)
Lägg en ark sjögräs på bambumattan och "bre" ut ett tunt lager ris över cirka 2/3 av arket. Jag brukar lämna cirka 1 centimter i ena sidan och några fler i andra änden tomt så att det går att få ihop rullen. Sen lägger man på det man vill ha i om det så är gurkstavar eller lax, och gärna lite off-center närmre den änden med mer ris på, eftersom att det skjuts bortåt när man rullar ihop den. Vilket är nästa steg. Att helt enkelt rulla ihop allt med hjälp av mattan. Skär sedan rullen i tunna sushibitar. Tips från coachen: Blöt kniven du skär med med vanligt vatten så går det mycket enklare. Sen är det klart!
 



 
Svårare än så är det verkligen inte =)