Matilda Berlin


20 saker jag lärt mig på mina 20 år
Livet är ett underligt fenomen. Det enda som för alla är ett hundra procentigt faktum.

Jag har upplevt alla de olika fantastiska saker. Kärlek, omtanke, resor och hur mycket kunskap som helst.

Sen har livet såklart också medfört sina motgångar. Farmors dödsfall, balansgång på gränsen till utbrändhet och mycket kamp med mig själv är bara några få exempel. 

Men jag är otroligt tacksam för varje år av mina hittils 20 jag levt. För varje lärdom. För varje upplevelse. För varje kunskap.

Och det bästa är att man fortfarande lär sig, var och varannan dag.
Med lite inspiration har ni här mina 20 bästa lärdomar jag fått under mina 20 år här på jorden,

20 SAKER JAG LÄRT MIG UNDER MINA 20 ÅR

1. Lyssna alltid på din magkänsla. När du får känslan utav att något är rätt eller fel, ignorera den inte! Det vet oftast svaret innan du inser det själv
 
 
2. Använd inte nagellack som ögonskugga på dina…för att sedan försöka torka bort det med remover. Hela hennes ögon kommer försvinna och dockhuset kommer i framtiden se ut som en scen ur CSI
 
3. Var nyfiken, på allt! När man antar att man vet något stänger man sig själv ute från nya möjligheter. Var istället nyfiken och se alla samtal och situationer som en chans att lära sig något 
 
4. Det finns mer än ett sätt att göra saker på. Visst är det svårt att lära gamla hundar att sitta och nog för att ens sätt kanske fungerar, men ibland finns det ytterligare sätt att göra det på. Och vem vet? Det kanske är betydligt bättre
 
5. Lugg, tröjor med björnar på och tandställning går inte alltid hem hos killar. I alla fall inte i 12-års åldern. Men det blir bättre - jag lovar
 
6. Med ett leende kan man ta sig hur långt som helst! Det, generositet och ödmjukhet. Jag har fått höra att man träffar alla människor minst 2 gånger i livet och man vet aldrig när andra gången är. Gör alla möten så positiva det bara går så kommer det komma tillbaka till dig
 
 
7. Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta, som är nästan ännu bättre. Det har Nalle Puh lärt oss

8. Gör research innan du klipper dig. Bara för att man vill vara fin i håret skall man inte gå till första bästa frisör som råkar ha en drop-in tid. Det kan sluta med att hon klipper dubbelt så mycket som du ville och du hela kvällen kommer att ligga i tårar (Scared for life!)

 
9. Gör inte ursäkter för folk som inte drar sitt strå i stacken. Om en kille smsar dig varje dag men inte vill träffas  så är du tyvärr inte viktig för honom. Move on!
 
10. Allt var inte bättre förr. Men barnprogrammen var utan tvekan det
 
11. Du kommer att stöta på personer som inte tycker om dig även fast dom inte har någon anledning till det. Strunta i dom! Lägg ingen energi på att försöka få dom att ändra sin åsikt. Du vill säkert ändå inte ha dom som vän
 
12. Det är skillnad på ÖBs- och märkesschampoon. Mycket kan man köpa billigare som är minst lika bra på ÖB, men när det kommer till hårvård och smink är märkesprodukter 1000x bättre (Praise the Lords för Maria Nila)
 
 
13. Alla världens problem kan lösas i en tillräckligt lång och varm dusch. Ja, det är mitt livsmotto
 
14. Vissa människor tar fram det värsta i dig. Vissa tar fram det bästa. Och visa tar fram det mesta. Håll hårt i dom som tar fram det mesta!
 
15. Res så mycket du kan! Några utav mina bästa minnen är från resor och jag kan knappt bärga mig förens jag får upptäcka vad mer som finns där ute i världen
 
  
 
16. Embrace your weirdness! Jag är väldigt underlig, men har länge hållt det tillbaka för att inte sticka ut. Men det förändrar vem du är. Är du underlig - va underlig! Livet blir mycket bättre när man är sig själv! 
 
17. Alla vet något som du inte vet. Om du har svårt att skapa kontakt med främlingar, kom ihåg att alla har en historia att berätta. Alla har något de kan lära dig, det är ditt uppdrag att lista ut vad 
 
18. Ditt jobb kommer inte att ta hand om dig när du blir sjuk. Det kommer din familj och dina vänner att göra
 
19. Det är okej att inte tycka om alkohol. Eller att inte vilja dricka trots att alla andra gör det!
 
20. Belåtenhet över lycka. Många tillbringar hela sina liv i jakten på lycka. Istället för att göra det, har jag börjat se dom små detaljerna i min vardag som gör mig belåten. Lycka är som en berg-och-dalbana med sina toppar och dalar, men belåtenhet är ett tillstånd som accepterar både det bra och det dåliga och får allt att fungera ovasett. Det är vardagen man älskar och njuter av
 
 
 
 
#1 - Felicia

Så bra inlägg

Svar: Men åhh, tack söta!
Matilda Berlin

#2 - Amanda Jona [SPONTAN]

Så himla bra inlägg! Och du anar inte hur mycket jag skrattade åt punkt två, haha ;)

Svar: Tack snälla! Haha, ja du anar inte hur många Barbies som Ken fått leka CSI-agent åt ;)
Matilda Berlin

#3 - Åsa

Bra inlägg, roligt och tänktvärt! :)

Svar: Nämen åh vad glad jag blir! Tack snälla du =)
Matilda Berlin

#4 - Jenny

Helt rätt!! You go girl! :)

Svar: Haha, tusen tack fina du!
Matilda Berlin

#5 - Jessica

Jag har planerat att göra ett sånt här inlägg nästa vecka när jag fyller 18, men såklart 18 saker jag lärt mig på 18 år! Kul att läsa ditt inlägg :)

Svar: Men åhhh så kul! Det måste jag verkligen in och läsa =) kram fina du och grattis i förskott! <3
Matilda Berlin

#6 - Georg

Kul lista! Sannerligen en del tankvärda punkter. Tror den om Nalle Puh slog till hårdast :)

Svar: Haha, ja han har sagt en hel del kloka saker den där nallen ;)
Matilda Berlin

#7 - Pia

Vilka bra lärdomar! :) Och härliga bilder!

Svar: Nämen åhh, tack snälla du! =)
Matilda Berlin

#8 - Jessica

Så himla bra inlägg! :)

Svar: Tusen tack söta du! Vad glad jag blir =)
Matilda Berlin

#9 - Anette

Ååå vilka härliga synpunkter... Du har inspirerat mig till att göra en egen lista, 20 verkar vara bra inte med de + 28 som skulle gälla mig ;)

Svar: Men åhh vad glad jag blir! Ser såå mycket fram emot att läsa den! =) kram
Matilda Berlin

#10 - Kajsa

Vilken bra lista!
Fick mig veklingen att tänka till om saker. Speciellt 4,6 & 11 passar in på min livssituation just nu. :D

Svar: Men åhh så glad jag blir! Det mesta handlar om att hålla sig positiv. På med ett leende och njut av livet! Kram fina du <3
Matilda Berlin

#11 - JUNITJEJ

Så många bra saker du har lärt dig!

Svar: Tack snälla du! Bara man bärjar tänka på det så har man en hel del klokt innanför pannan ;) Kram
Matilda Berlin

#12 - Veronica Möller

Så himla bra inlägg! :) Kraaamizar ❤️

Svar: Men åhh vad glad jag blir! Tusen tack söta du! Kraaam <3
Matilda Berlin

#13 - Nina

Wowsa vilka bra ord som prickar rätt!

Svar: Tack snälla söta! Ibland måste man bara tänka efter ;) kram
Matilda Berlin

#14 - Jelly <3

Vilken underbar lista :D

Svar: Nämen åhh! Tack söta du!
Matilda Berlin

#15 - corneliaeriksson.blogg.se

Alltså jag ÄLSKAR den här listan!!!

Svar: Nämen guuu vad glad jag blir! Tusen tack söta du!
Matilda Berlin

#16 - http://www.malinasworld.blogg.se

Vilket tänkvärt och roligt inlägg. Jag fick mig ett gott skratt! 😊

Svar: Nämen åhh så kul att höra! Tack söta du!
Matilda Berlin

#17 - Malin

Vilket tänkvärt och roligt inlägg. Jag fick mig ett gott skratt. 😊

#18 - Peter

hahaha,många härliga insikter i så unga år :)

Svar: Nämen åhh! Tack vad glad jag blir =)
Matilda Berlin

#19 - Kimmey :)

Vilken bra lista!

Svar: Nämen åhh, tack söta du! Kram
Matilda Berlin